Stäng

Kontakt

Vi bakom rambutiken.se sätter alltid dig som kund i fokus. Har du svårt att hitta rätt på vår hemsida finns vi alltid tillhands via kontaktformuläret till höger. 
Ni kan även ta kontakt via vår chatt-funktion längst ner till höger på sidan. Skriv till oss direkt så får ni omgående ett svar av oss.

 

Vill ni hellre ringa och prata med vår personal når ni oss på telefonnummer 08-370550, skulle vi inte svara kan detta vara för att vi står upptagna med en kund. Ni kan även maila oss. Vi försöker svara er inom 24-timmar.

 

Kundtjänst:

Telefon: 08-37 05 50
Mail: info@rambutiken.se

Butiken i Vällingby City
Öppettider:

Måndag - fredag - 10.00 - 18.00
Lördag - 10.00 - 17.00
Söndag - Stängt
Avvikande öppettider


Hitta till oss.
T-bana till station Vällingby, uppgång Vällingby centrum. Butiken ligger precis till höger när ni kommer ut från tunnelbanan. Mellan SF-bio & Konditori Pallas.

 

Ditt namn:
Din e-postadress: *
Ämne för meddelande:
Meddelande: *
Genom att använda detta formulär samtycker jag till att de personuppgifter jag uppgett registreras och behandlas i syfte att kunna hjälpa mig med mitt ärende. Behandlingen följer integritetspolicyn hos The Nordic Poster AB.

Frågor & Svar

  • Jag letar efter en ram som har måttet X gånger X, har ni det?

    • Rambutiken.se är en av Sveriges största handelsplatser online av standardramar. Våra standarformat är från 7x9cm upp till 70x100cm.
      Om du mot förmodan inte hittar den ram du söker kan du alltid måttanpassa ramen direkt på vår sida. Uppe i menyn klickar du på fliken "ram i eget mått". Du Väljer sedan vilken modell du vill ha på din ram. Du an ger dina mått du önskar. Bredd & Höjd. Vi tillverkar sedan ramen åt er i ert exakta mått. Ramen levereras med riktigt glas samt syrafritt bakstycke som du kan öppna och stänga. Det medföljer även upphängningsanordning.




  • Jag har en bild som har måttet X gånger X. De måtten som står på era ramar är det bildmåttet?

    • Måtten på ramarna som anges är alltid bildmåttet. Dvs, har du en bild som är 50x50cm, då ska du ha en ram som är 50x50cm. Detta är förutsatt att du inte vill ha någon luft runt din bild. Dvs någon passepartout.

      Om du önskar att ha passepartout runt om din bild ska du alltid tänka större ram. Exempelvis kan man ta nästa storlek upp i storleken. Du kommer även att behöva en passepartout som fyller ut mellan bild samt ram


  • Vad kostar en ram som har måttet X gånger X?

    • Om du klickar på fliken "ram i eget mått", välj sedan vilken rammodell du önskar och skriv in dina mått. Du kommer se priset direkt.


  • Är det riktigt glas eller plast/plexi i era ramar?

    • Alla våra ramar har alltid riktigt float glas. Dvs riktigt glas. Float glas ätt ett bättre glas än vanligt tavelglas och har bättre ljusegenskaper. På de ramar som levereras med plexiglas står det tydligt i beskrivningen om det är plexiglas eller riktigt glas.


  • Jag har en bild och behöver ha en passepartout till den. Hur ska jag tänka?

    • I detta fall har du två alternativ.
      • Måttanpassad ram efter exakta mått -
        Om du gör en måttanpassad ram har du mer frihet samt möjligheter att styra proportionerna på din tavla. Utgå ifrån din bild och bestäm hur mycket passepartout du önskar runt din bild. 

        Exempelvis.
        Du har en bild som är 45x45cm. Låt oss säga att du önskar 5cm passepartout runt om din bild. Då ska du addera totalt 10cm (5cm på varje sida) på bredd och höjd.
        Detta ger dig ett mått som blir 55x55cm
        Sedan ska du göra en måttanpassad och tillskurren passepartout som ska passa ram & bild. För att inte bilden ska trilla igenom hålet måste hålet vara minst 1cm mindre än motivets storlek. I detta fall ska hålet vara 44x44cm
        Detta ger dig följande mått.

        Rammått: 55x55cm
        Passepartout Yttermått: 55x55cm
        Passepartout Innermått: 44x44cm



        Exempelvis
      • Standardram med passepartout- 
        Låt oss fortsätta med samma mått på bilden, 45x45cm
        I detta fall måste du först kolla vilken ram som har tillräckligt med utrymme för passepartout samt bild. För en bild med måttet 45x45cm kommer en ram i måttet 60x60cm passa bra.

        Då blir måtten enligt följande.
        Ram: 60x60cm
        Passeparout yttermått: 60x60cm
        Passeparotut innermått: 44x44cm
        detta ger er en passepartout som är ca 7,5cm runt.

        OBS. Oftast när man har ett udda mått och kör på varianten med standardram och tillskuren passepartout blir det inte alltid ett jämt mått runt om. Vill man ha jämt runt om rekommenderar vi att man gör en måttanpassad ram med passepartout.

        Fortfarande osäker? Skriv till oss direkt i chatten nere till höger. Vi hjälper er gladeligen.


  • Är era passeparotuter syrafria?

    • Alla våra material vi använder i vår ramversktad är 100% syrafria och av högsta kvalité. Våra passepartouter är 1,8-2mm djupa samt 100% syrafria. Samtliga passepartouter kommer med snedskuren kant eller fasadkant som det också kan kallas.

  • Jag har fått fakturan för min beställning men inte mitt paket.

    • Om du fått fakturan betyder det att din sändning håller på att packas och lämnar vårt lager troligtvis redan samma dag. Så fort din order lämnat vårt lager skickas ett automatiskt mail ut med en spårningslänk så du kan spåra din sändning. Vi skickar våra sändningar med DHL och leveranseran sker på ca 1-3 arbetsdagar. De levereras till närmaste DHL-Servicepoint ombud.


  • Vi är ett företag och vill handla på faktura.

    • Som företag handlar du precis som vanligt. När du kommer till kassan väljer du "handla som företag" då ändras er order till företagsköp på ert organisations nummer som ni sedan anger i kassan. Ni får därefter faktura på 30 dagar på ert köp. Er sändning skickas som företagspaket direkt till ert företag. Ni behöver inte hämta ut detta hos ombud.


  • Vad har ni för typ av ramar. Material?

    • Vi är väldigt måna om vår kvalite på de ramar vi erbjuder och därför är dem flesta av våra ramleverantörer från Sverige eller Europa. I ett led att hålla nere klimatpåverkan jobbar vi endast med leverantörer som har nogrann och bra arbetsförhållanden. Vi jobbar aktivt med att se till att våra produkter håller hög kvalité till ett bra pris. Nästan alla våra ramar är producerade i sverige och tillverkade för hand av nordiskt trä. Alla våra ramar är miljövänliga och framtagna efter FSC certifierade krav.


  • Jag gillar inte att handla på nätet och vill hellre klämma och känna live. Har ni någon butik?

    • Absolut. Vår stora butik finns i Vällingby Centrum. Vällingby torg 21. Vi ligger mitt på torget bredvid SF-Bio. 
      Vi kan hjälpa er med utskrifter, ramar, poster och mycket mer. Vi har öppet vardagar till 18, samt lördag till 17. Ni är vamt välkommna.


  • Jag ska ha en utställning och behöver många ramar. Kan ni hjälpa mig?

    • Många av våra kunder är konstnärer / fotografer eller andra föreningar som ofta behöver större kvantiteter av ramar. Vi är vana vid större beställningar samt att leverera dessa inom önskad tid. Ta kontakt med vår kundtjänst om ni önskar att beställa större volymer av ramar. 


  • Jag har fått hem mitt paket men ångrar mitt köp och vill skicka tillbaka hur gör jag?

    • Enligt distanshandelslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt på alla köp.
      Läs mer om konsumentköplagen på deras hemsida 
      www.konsumentverket.se.

      För att din retur ska bli korrekt gör du enligt följande.
      1. Skicka ett mail med ditt ordernummer samt ämne "RETUR".
       
      2. Du kan skicka din retur på två sätt. Antingen beställer du en returfraktsedel av oss som vi debiterar 99kr för. Denna dras sedan av mot er retur när vi krediterar er order.
      Eller så kan ni bekosta er retur på egenhand. Observera att alla returer måste skickas som företagspaket och komma direkt till vårt lager. Vi har ingen möjlighet att lösa ut er retur via ombud. 
      Tänk på att det är du som ansvarar för din retur. Därför är det viktgit att returen kommer fram oskadat. Skicka er retur i det emballage ni mottagit eller se till att packa er retur väldigt väl. 

      3. När vi mottagit er retur gör vi en kontroll av varan. Förutsatt att returen är hel och oskadd gör vi sedan en kredit/retur på er order. Klarna som är vår betalleverantör har ca 3-5 arbetsdagar innan ni får tillbaka pengar för ert köp.



  • Jag har fått hem mina ramar som är skadade. Vad gör jag nu?

    • Vi gör vårt yttersta för att packa våra ramar väldigt väl. Till 99,9% av fallen kommer alla våra sändningar fram 100% oskaddade. Det händer att det kan bli någon form av skada eller att glas går sönder under transporten. Vid skador gör du enligt följande.

      1. Ta 1-2 tydliga bilder på hela ramen samt skadan. Skicka ett mail med bilderna samt ordernummer och ämne "REKLAMATION" till info@rambutiken.se

      2. När vi mottagit ert mail kommer vi att skicka ut nya ramar till er.

      3. Ni får inte slänga eller kassera de skadade ramarna förän rambutiken.se meddelat om detta.


  • Jag skulle av personliga skäl behöva skjuta upp min faktura. Går det att ordna?

    • Givetvis. Vi hjälper er mer än gärna med detta. Skicka ett mail till info@rambutiken.se med ditt ordernummer. Vi skjuter upp er faktura utan extra kostnad. 

  • Jag har fått ett paket från rambutiken.se men lådan har andra loggor på?

    • Vi försöker tänka på vår miljö så mycket vi bara kan. För att minimera så mycket miljöpåverkan händer att vi ibland återanvänder emballage som vi får i samband med våra beställningar till våra lager. 

  • Vilka betalalternativ erbjuder ni?

    • När man handlar på rambutiken.se gör man det under trygga förhållanden. Vi samarbetar med Klarna som är sveriges största och mest välkända betallevarntör för e-handel. Ni kan handla direkt via kreditkort, på faktura, eller som företag.
      Hela vår hemsida är krypterad och certifierad med det så kallade "gröna hänglåset". Dvs all information som lämnas isamband med ert köp är helt säkra. Vill du läsa mer om säkra hemsidor klicka på denna länk

  • Jag får upp ett felmeddelande när jag väljer faktura i kassan, jag kommer inte vidare?

    • Eftersom alla köp är krypterade samt undersekretess får vi aldrig veta vad detta beror på från Klarna som sköter våra betalningar. För att du enkelt ska kunna få svar varför måste ni ta kontakt med Klarna direkt. Klarna lämnar aldrig ut sådan information till andra part  dvs rambutiken.se pga sekretess. Ni når Klarna på telefon nummer 08-120 120 00


  • Jag har en bild jag vill rama in men vill inte göra det i en standardram utan vill ha mer kvalité. Kan ni hjälpa mig?

    • Vi är i grund och botten en ramverkstad. Det vi gör dagligen i vår buik är konstinramningar åt företag & privatpersoner. Alla i vår personal är utbildade och erfarana rammakare. Om du har något du vill rama in som du önskar att bevara. Då rekommenderar vi att ni kommer in till vår ramverkstad. Tillsammans med våra rammakre går ni igenom vad vi ska göra med just er inramning.
      Vi har två ramverkstäder ni kan besöka. 
      • Ramdesign Fridhemsplan - Sankt eriksgatan 53
      • Ramdesign Vällingby - Vällingby torg 21

        Vill ni läsa mer om vår ramverkstad besök www.ramdesign.se


  •